Sa ei usu eales, mis on tegelikult Hollywoodi suurim trikk



2012. aasta Ang Lee suuresti arvutiefektidel tuginenud film "Pii elu" ("Life of Pi") kandideeris 11 Oscarile ja võitis neli, sh ka parimad arvutiefektid. Kriitikute ja rahva poolt heaks kiidetud film teenis 609 miljonit, aga seninägematud efektid loonud firma Rhythm & Hues Studios (R&H) läks enne Oscari võitmist pankrotti, sest tuleb välja, et Hollywood ei maksa nende filme loovatele võluritele piisavalt.

Loe veel

Sohail Al-Jamea lühiessees või pigem lühidokumentaalis "Hollywood’s Greatest Trick" toob endine Industrial Light & Magic ("Star Wars", "Kariibi mere piraadid", "Indiana Jones", "Harry Potter", "Jurassic Park", "Tagasi tulevikku","Terminaator", "Transformerid", Marveli filmid, "Avatar") arvutiefektide osakonna juht Scott Ross välja näitaks sellise üllatatava tõe, mille kohaselt teenis superstaar Sandra Bullock seitse Oscarit võitnud ulmefilmi "Gravitatsioon" eest lausa 62 miljonit dollarit, aga filmi jaoks revolutsioonilised arvutiefektid loonud Framestore ei teeni raha ning elavad iga aastat nii nagu see oleks viimane.

Seotud lood:

Framestore on loonud näiteks "Kingsman: Kuldne ring" , "Thor: Ragnarok", "Geostorm", "Blade Runner 2049", "Tulnukas: Covenant", "Galaktika valvurid Vol. 2", "Kuningas Arthur: Mõõga legend", "Hing anumas", "Kaunitar ja koletis", "Doktor Strange" ja "Fantastilised elukad ja kust neid leida" efektid ja kui arvestada, et suurem osa nimetatud filmide eelarved ületavad 100 miljoni piiri ning teenivad tagasi kujuteldamatud summad, siis paneb Rossi väide tõesti pead kratsima. Miks see nii on?

Tema ja paljude teiste videos üles astunud professionaalide sõnul seisneb osa probleemist selles, et efektide loojatel puudub ametiühing, mistõttu võitleb igaüks iseenda eest ning nad on valmis töötama näruse summa eest mõne suure filmi juures puhtalt sellepärast, et saada uusi kogemusi ja näha oma nime aasta enimteeninud filmide lõputiitrites.

Hollywoodi suurstuudiod kohtlevad neile efekte tootvaid firmasid nii nagu kiirtoidukohti. Kui kiirtoitu tellides valib klient toote ja ostab juude lisasid, siis efektifirmade puhul saavad produtsendid kogu aeg nõuda efektide muutmist, täiendamist ja ümber ehitamist, aga tasutav summa jääb suureneva töökoormuse juures kogu aeg samaks.

Suur osa probleemist seisnebki ärimudelis, mille kohaselt pakuvad efektifirmad spekulatiivse töötasu, kuigi keegi pole kunagi kindel, kuivõrd palju võib film vahepeal muutuda. Nii jäävadki efektide loojate palgad samaks, aga töömaht suureneb kogu aeg, sest stuudio või režissöör mõtlevad ühel hetkel mõne üliolulise efekti osas ümber.

Ross ei üritagi videos oma sõnu pehmendada.

"Mulle meeldib Michael Bay, aga tema filmid ei lisa ühiskonnale mitte mingisugust väärtust, kuigi kõik tahaksid "Transformerite" filmide efektide kallal töötada", üleb Ross, kui räägib videos põhjustest, miks ei teeni efektimeistrid ja neid koondavad firmad raha. Tema sõnul on näiteks Johnny Depp suurepärane näitleja, aga "Kariibi mere piraatide" seeria tõelised staarid on arvutiefektid.

Hollywoodi suurimad filmid sõltuvad headest arvutiefektidest, mistõttu on kummaline näha, kuidas enimteeninud filmide efektimeistrid ei saa õiglast tasu.

Näide "Doktor Strange" efektide loomisest.

KOMMENTEERI!

Täna kinos
Forum Cinemas