Stsenaristid Indrek Hargla, Elmo Nüganen ja Olle Mirme põimisid triloogia teise filmi stsenaariumis raamatust „Apteeker Melchior ja Rataskaevu viirastus“ tuntud tegelased ja sündmused täiesti uute ja põnevate, filmi jaoks loodud keerdkäikudega, lubavad filmitegijad.

Keskaegse krimipõneviku teises filmis ehmatab öövahti kohutav viirastus – rikka kaupmehe traagiliselt uppunud tütar. Hommikuks on vahimees kõrgest tornist surnuks kukkunud ja kahtlastes õnnetustes kaotavad elu veel mitu inimest. Vihjed viivad asja uuriva Melchiori Pirita kloostrisse, mille sünged võlvid varjavad unustusse maetud ohtlikku saladust.

Mida me peaksime olemasoleva info põhjal filmist ootama?

1. Loomulikult peategelase arengut. Kas kindlameelne, kannatlik ja nutikas, veidi ettevaatlik Melchior muutub enesekindluse kasvades uljamaks või hoopis süveneb tema silmaga nähtav heasoovlik läbinägelikkus? Või mõlemat? Märten Metsaviiru kehastatud tegelane on huvitav ja järjest huvitavamaks läheb.

Märten Metsaviiru kehastatud tegelane on huvitav ja järjest huvitavamaks läheb.

2. Kuidas tasakaalustatakse ajalugu, armulugu ja krimilugu? Üks mis kindel, esimeses osas vaatajate südamed võitnud Gerke/Keterlyn (Maarja Johanna Mägi) mängib selles filmis tähtsat rolli ja seda mitmes mõttes, sest...

Armastus lööb lõkkele.

3. ...on selge, et esimeses filmis tasapisi välja joonistunud vastastikune tõmme Melchiori ja Keterlyni vahel peab kuhugi edasi viima. Kui me seda juba raamatute põhjal ei teaks, viitab sellele ka „Viirastuse“ treileris nähtu. Aga kuidas see meie põneval ajal lahendatud on ja kui suur tähtsus sel liinil kogu filmi tervikus on, saab olema huvitav näha...

4. ...ja lisaks on Keterlynil saladus, mis sundis teda esimeses filmis valeidentiteedi all Melchiori juures õpipoisikohta otsima ning millele samuti teise osa treileris parajalt sekundeid pühendatakse. Kui selle järgi otsustada, võib tema isiklik lugu olla osa suuremast saladusest, mida Melchior lahendab.

Keterlynil (Maarja Johanna Mägi) on saladus.

5. Raamatus on Melchioril endalgi sünge saladus. Kas ja kuidas see ka (selles) filmis ilmneb?

6. Kui lähedane on üldse filmistsenaarium raamatule? Esimeses filmis oli erinevusi üksjagu, küllap on siingi üht-teist muudetud. Kui teil „Melchior ja Rataskaevu viirastus“ just värskelt (üle) loetud pole (nagu siinkirjutajal), siis tasubki raamat ehk pärastiseks jätta ja kõik tehtud muudatused hoolega üles otsida :)

7. Millised rollid on tuntud armastatud näitlejatel, esmajoones juunis meie seast lahkunud Raivo Trassil, kelle osatäitmisel on nüüd ajaloo seisukohast hoopis teine tähendus. Kohtunud ei ole me veel ka Egon Nuteri, Rain Simmuli, Carmen Mikiveri tegelastega, kuid on, mida oodata.

Raivo Trassi jaoks jäi kaupmees Goswin viimaseks rolliks.

8. Ja siit edasi, kas Marko Matvere kehastatud moraalselt halli moega ordukomtuur on lihtsalt tõre, lihvimata olekuga ja tähtsust täis (aga süda on tal kuld), või ei ole ta üldsegi mitte hea kristlane?

Tähtis mees ordumantlis. Marko Matvere ordukomtuur on nii pahur ja moraalselt hall, et teeb tuju heaks.

9. Kas näeme esimese vaatamisega ära hetked, kus, nagu Elmo Nügnen filmimaagiat kirjeldas, uksest minnakse sisse Narvas ja välja tullakse Kuressaares?

Keskaeg mis keskaeg.

10. Kas märkame mõnd ajastukäsitluse viga, anekdootlikku anakronismi, salapärast niidiotsa tulevikust, ja saame end targana tunda? Esimeses filmis nägid teravad silmad valesid maju ja kohatuid kõrvitsaid. Aga peame siis võimaluse piires meeles, et me ei ole kinos mitte lõpliku tõe pärast keskaja kultuurist ja olustikust. Seda enam, et lugu tõotab olla piisavalt kaasahaarav, et võiksime rõõmustada enda tarkuse üle, aga usaldada ka loomeinimesi ja nende kokku pandud tervikut...

11. ... mille hulka vähemalt esimeses filmis kuulusid ka üle mõistuse elutruud ja õudustäratavad käed-jalad-pead ja muu selline. Põnev, millised meistriteosed seekord ekraanile jõuavd ja hea teada, et need on kõik tegelikult osavate kunstnikukäte alt tulnud (ja nende valmistamine oli muljetavaldavalt kallis, nagu suurfilmile kohane).

12. Et esimene film oli ühiskondliku korralduse kohapealt piisavalt täpne, pole iseennast ja maailma tõde otsival vaatajal vaja muretseda arvamusi maailmavaate alusel kahte lehte löövate woke-ismide pärast ja (kes soovib) saab rahulikult keskenduda veel ühele küsimusele: kas „Apteeker Melchior. Viirastus“ teeb mõne põneva viite või kummarduse „Viimsele reliikviale?“

Vaata treilerit!