Väiksest peale kostüümifänn

Kostüümikunstnik Triin Peetsalule on enda sõnul väiksest peale meeldinud mängida ema ja teiste sugulaste garderoobidega, riietades ennast ja teisi lapsi erinevateks tegelasteks. Teda on terve elu tõmmanud kunstimaailm ja lisaks õpingutele EKAs on ta tegelenud nii ehtekunsti kui ka disainiga. Viimased viis aastat on ta aga keskendunud just kostüümikunstile. Triin on oma töös väga põhjalik ja panustab palju aega kostüümide planeerimisele, et võtetel läheks kõik sujuvalt. “Mulle meeldib pärast stsenaariumiga tutvumist teha uurimistöö, et mida teatud valdkondades seljas kantakse ja mis läheb antud sarja või filmi stiilikeelega kokku,”seletab ta. Triin on varasemalt olnud kostüümikunstnik selle aasta aprillis esilinastuvas filmis “Soo”, ETV sarjas “Lahutus Eesti moodi” (2.hooaeg), TV3 noortesarjas “Pind” ning eelmise aasta lõpus esilinastunud “Tulejoonel” sarjas. Lisaks on ta olnud veel abiks mitmetes teistes projektides.

Igal ametivormil omad nüansid

Viimati “Tulejoonel” sarja jaoks näitlejatele kostüüme kokku sobitades tuli Triinul viia ennast kurssi ka erinevate ametiriietega nagu eriüksuslased, politsei ja päästeamet. “Tulejoonel” sarja keskmes on Marko Matvere kehastatav Afganistani sõja veteran Jakob Sommer, kes otsustab maailma plahvatusohtliku missiooniga „parandama“ hakata. Pealinna oma hirmuvalitsuse all hoidvat pommimeest asub jälitama noor kaitsepolitsei tippuurija, keda kehastab Kaspar Velberg. "Kaitsepolitseiuurijad kannavad küll erariietust, aga kõrvalrollis olnud politseinikud, keda sarjas plahvatuskohtadel näeme, oli seljas ikkagi kogu politseivorm. Muidugi tuli hoolitseda ka selle eest, et politseinikel oleksid õiged eraldusmärgid õlakutel ja õige nimi rinnaesisel. Seal on erinevaid tärni kombinatsioone, mille järgi eristatakse politseiamentniku teenistusastet,” selgitab kostüümikunstnik Triin. Osades stseenides saame näha ka pommidemineerijat, keda mängis Märt Pius. Pommiülikonnaga tegelesid võtteplatsil eraldi spetsialistid, kes selle kohale toimetasid ning ka näitlejale selga aitasid.

Tuleohtlikud tööpäevad

“Tulejoonel” sarja tegevus toimub tänapäeval ja tegelaste riietus pidi olema võimalikult loomulik, igapäevane ja praktiline. Selle sarja puhul oli kostüümiosakonnal kaks peamist koostööpartnerit, kelleks olid Reserved’i kauplused ja Uuskasutuskeskus. “Osasid asju, jalanõusid ja erikostüüme tuli ka teistest kauplustest laenutada. Kaasaegses stiilis sarja või filmi riiete leidmine on kindlasti lihtsam kui ajastufilmi kostüümide kokkupanek. Kuna tegemist on sarjaga, kus toimub plahvatusi, tulevahetust ja muud actionit, siis muidugi tuli sellega arvestada ka kostüümiosakonnal. “Antud sarja eripäraks on eriefektid, plahvatused ja muud ootamatud situatsioonid, kuhu mitmed tegelased satuvad. See tähendas kostüümiosakonna jaoks seda, et tegelastele tuleb varuda ühest kostüümist mitu varianti, et oleks vajadusel võimalik teha duubel kaader,” selgitab Triin. Näiteks sarja neljandas osas hävinesid peategelast Jakobit väärkohelnud tegelase ehk “piinaja” riided täielikult. Stseen kulges selliselt, et Jakob lõi “piinaja” uimaseks ning seejärel pani ta põlema. “Kunstiosakonna poolt valmistati näitleja mõõdus nukk, millele panin selga “piinajal” varem seljas olnud kostüümi. See nuku põlemapanek oli filmimise ajal kõrvalt vaadatuna kindlasti üks meeldejäävamaid,” selgitab Triin pikemalt.

Tehisveri, snaiperid ja rebenenud riided

Sarjas toimus veel mitu stseeni, kus Triinul tuli arvestada sellega, et näitlejate riided võivad stseeni jooksul kahjustuda või rebeneda. “Viiendas osas on selline stseen, kus Jakobi sõpra Arminit (Mait Malmsten) tulistatakse snaiperiga rinda. Selliste efektide puhul on igaks juhuks vaja mitut varianti riideid - antud juhul oli vaja mitut tsemprit. Reaalsuses näeb filmis tulistada saamine välja nii, et eriefektispetsialist kinnitab särgi sisse eelnevalt valmistatud spetsiaalse laengupaki koos tehisverega. See laeng on omakorda ühendatud puldiga, mida vajutades see plahvatab ja lõhub samal ajal ka särgi. Kokkuvõttes läks meil selle stseeni filmimine kenasti ja rohkem kui ühte tsemprit me kasutama ei pidanud,” räägib Triin. “Tulejoonel” stseenide filmimine jäi kostüümikunstnikule hästi meelde selle tõttu, et võtetel toimus korraga palju: süütamised, plahvatused ja tulistamised. Samuti hindab Triin võtetelt saadud kogemust, kus ta sai töötada koos nii paljude tuntud eesti näitlejatega ja seda erilistel võttekohtadel, kus talvised miinuskraadid ei andnud armu. Sarja kõiki osasid saab vaadata voogedastusplatvormilt Elisa Huub.