ARVUSTUS: Katastroofipõnevikus "Ekipaaž" on vähe katastroofi ja põnevust


ARVUSTUS: Katastroofipõnevikus "Ekipaaž" on vähe katastroofi ja põnevust
"Ekipaaž"Forum Cinemas AS

Nõukogude Liidu esimesest katastroofifilmist "Ekipaaž" ("Экипаж", 1979) inspireeritud "Ekipaaž" ei tõuse katastroofifilmide koorekihi hulka - filmi tegevustik on selleks liiga venitatud, sündmustik aeglane ning katastroof ise liiga üürike.

"Ekipaaž"
Экипаж
Russia-1
režissöörNikolai Lebedev
peaosatäitjadVladimir Maškov, Danila Kozlovsky
Kinoveeb5
 Ekipazh
(2016) on IMDb

Venemaal on valminud vähe filme, kus sõdurid, tuletõrjujad, politseinikud või mõne muu eluala esindajad võitlevad loodusjõudude või mõne pahatahtliku tegelase tekitatud kahjudega. Kui 1979. aasta "Ekipaaž" oli Nõukogude Liidu esimene, siis 2016. aasta Vene Föderatsiooni "Ekipaaž" on alles teine katastroofifilm.

"Ekipaaž" võeti üles digitaalsel kujul IMAX 3D kaameratega. Esimene seda teinud vene film oli 2013. aasta Fedor Bondarchuki "Stalingrad". Tõesti, "Ekipaaž" näeb hea välja, kuid jääb IMAX kaamerate õigustamise osas alla nii Christopher Nolani "Pimeduse rüütlile" (mis jäädvustati küll filmilindile) seeriale ja IMAX-i kaamerad 829.8 m kõrgusele Burj Khalifa otsa viinud "Võimatu missioon: Variprotokollile".

3D annab filmile küll oodatud sügavuse, aga seda ainult efektidega täidetud kaadrites. Enamjaolt ei pea prillid isegi peas olema, sest suured plaanid ja keskplaanid tegelaste omavahelistest dialoogidest pole tegelikult 3D-s. Kummaline on tõdeda, et nii suure produktsiooni ja uue tehnoloogiaga loodud filmis ei ole väga palju, mis seda kõike õigustaks. 3D õnnestunud kasutamine on jäänud filmitegijate kogemuste taha kinni - filmi subtiitrid jäävad 3D tõttu tegelaste nägudele ette. See on miski, mis pole varasemate 3D filmide puhul kunagi pinnuks silmas olnud.

"Ekipaaž" Forum Cinemas AS
Seotud lood:

"Ekipaaži" peategelane on sõjaväepiloot Alexey Guchshin, kes taandatakse pärast suuremat intsidenti reisilennukite piloodi töökohale. Tema jaoks täiesti uus kogemus pöördub õudusunenäoks, kui on sunnitud vastust andma kogenud ja karmile piloodile Leonid Zinchenkole. Suurem osa filmist keskendubki Alexey ja Leonidi suhetele, nende perekondadele ja oma sisemistele deemonitele otsa vaatamisele. Alles päris lõpus muutub "Ekipaaž" katastroofifilmiks.

Piloodid satuvad hädaolukorda, kui võtavad vastu otsuse evakueerida inimesed purskava vulkaani tõttu põrguks muutunud saarelt. Operatsiooni käigus saavad lennukid kannatada ning saarelt pääsenud kahe lennuki tagasi koju jõudmine muutub võimatuks. Sama võimatuks muutuvad ka pilootide hullumeelsed plaanid.

Efektiderohked sündmused kõrgel õhus kahe lennuki vahel on tõesti suurejoonelised ja pakuvad tõelist pinget. "Ekipaaž" oleks võinud rõhuda oma tugevustele ja alustada katastroofiga palju varem. Reaalsest elust kaugele suunduva filmina meenutab "Ekipaaž" mitmeid USA populaarseid filme nagu Dwayne Johnsoni "San Andreas" või isegi Michael Bay "Armageddon". Nii "Ekipaažis" kui ka teistes mainitud filmides on esikohal suured tunded, kamraadlus, patriootlikkus ja ennastohverdav käitumine teiste heaolu nimel.

Erinevalt mainitud USA filmidest on "Ekipaažis" liiga vähe katastroofi ja liiga vähe põnevust.

"Ekipaaž" on praegu Eesti kinodes.