Kas kinodes peaks filmide ees olema vähem treilereid?


Maleficent: Mistress of Evil
"Pahatar: Kurjuse käskijanna" ("Maleficent: Mistress of Evil") - kinodes 18. oktoobrist. Foto: Disney, AP/Scanpix

Eesti kinodes on filmide ees tavaliselt kolm või neli treilerit. USA kinodes näidatakse filmide ees aga 5-8 treilerit ning hiljuti läbi viidud Hollywood Reporter/Morning Consult küsitlus näitas, et Ameerika kinopubliku arvates võiks neid olla siiski oluliselt vähem.

Hollywood Reporter/Morning Consult uuringust selgus, et 59% küsitluses osalenute arvates on ideaalne treilerite arv 1-3, aga kindlasti mitte 5-8.

Siiski näidatakse USA suurimate kettide AMC Theatres, Regal Cinemas ja Cinemark Theatres kinodes 5-8 treilerit ka siis, kui filmi pikkus jääb kolme tunni juurde. Kuigi praegu jõuavad YouTube'i, Twitteri, Instagrami ja Facebooki vahendusel igasugused treilerid, õrritajad (teaser) ja klipid väga kiiresti sihtgrupini, siis kinodes linastuvad treilerid on stuudiote jaoks siiani väga kõrges hinnas.

Seda näitas ka Warner Brosi otsus lasta Christopher Nolani uue filmi "Tenet" õrritaja välja ainult kinodes. Sama tehti ka järgmise aasta veebruaris linastuva filmiga "Birds of Prey". Mõlemad on praeguseks juba internetti lekkinud, aga ametlikke versioone pole siiani ilmunud. Kinodes linastuvad treilerid kindlustavad alati selle, et saalis viibiv publik näeb neid algusest lõpuni.

Seotud lood:

Forum Cinemas programmijuhi Tõnis Lõhmuse sõnul on seansiaja sisse arvestatud maksimaalselt kolm treilerit.

"Teatud juhtudel võib neljandaks olla 10-20 sekundiline lisaklipp, mis võib hõlmata näiteks tervitust näitlejalt/režissöörilt või sellelaadset lisainfot. Loomulikult täidame ka enne seanssi algust ekraaniaega treileritega, et varem saabunud külalistel mõnusam oleks.", lisas Lõhmus.

Apollo kinodes on filmidele eelnev treileriblokk 20 minutit pikk, kuid sinna mahub sarnaselt Forum Cinemas kinodele samuti 3-4 treilerit. Suvel on neid tihtipeale rohkem ja talvel tavaliselt vähem. Cinamoni kinodes näidatakse tavaliselt 10 minuti jagu treilereid, mis tähendab, et sellesse ajavahemikku mahub umbes 5 õrritajat.

Treileriblokk on see, mis algab kinosaali uste avamisega ning koosneb kino enda promost, kolmanda osapoole kinni makstud reklaamidest, kinos käimise etiketi kohta käivad teadetest ja siis enne filmi linastuvast 3-4 treilerist.

USA suurima kinoketi AMC kinodes on iga filmi ees enamjaolt 20 minuti pikkune treileriblokk. Seal võib olla 5-8 treilerit ja ka tavapärased reklaamid. Regal kinoketi alla kuuluvates kinodes kestab treileriblokk 15-20 minutit ning Cinemarki kinodes jääb see kõik 15 minuti juurde. ArcLighti kinodes linastuvate fiilmide ees saab treilereid näha kõigest 7 minuti jagu, mis tähendab, et selle aja sisse mahub umbes 3 treilerit.

Morning Consult küsitluses osalenutest oli ainult 21% nõus vaatama kinos 4-6 treilerit ning 2% olid nõus 7-9 treileriga. 5% leidis, et ei taha kinos üldse treilereid vaadata ning kõigest 1% oli valmis vaatama lausa 10 treilerit. Küsitlusest selgus, et 30% vanusegruppidesse 18-22 ja 23-38 jäävatest täiskasvanutest on valmis vaatama 4-6 treilerit, kuigi isegi nemad eelistavad 1-3 treilerit. 39-54 aastaste hulgast eelistas 63% kolme treilerit ning ainult 19% nõustus vaatama 4-6 treilerit. Vanusegrupp 55-73 eelistas 66% ulatuses vaadata 1-3 treilerit ning ainult 15% eelistas 4-6 treilerit.

2014. aastal andis USA kinoomanike ühing välja uued reeglid, mille kohaselt pidid stuudiod edaspidi tegema ainult 2 minuti pikkuseid treilerid, kuigi igale stuudiole anti aastas kaks erandit. See on ka põhjus, miks on YouTube'i treilerid vahel oluliselt pikemad kui need, mida näeme kinodes.