"Parasiit" nähtud? Veel 15 Korea filmi, mida kindlasti peaks vaatama

 (8)
Train to Busan (2016)
Train to Busan (2016)Foto: imdb.com

4 Oscarit võitnud "Parasiit" on maailma suure tähelepanu all ning palju inimesi just nüüd ja praegu avastab enda jaoks Korea filmide imelise maailma. Õnneks filmigurmaanid on seda osa maailmast pikka aega nautida saanud ja kvaliteetkino sealt väikesest riigist pole enam üllatus. Kinoveeb mõtles ja valis hoolikalt välja need kõige paremad žanrifilmid, et tutvustada Lõuna-Korea väärtkino.

Valikutes võtsin arvesse eelkõige filmi tähtsust kohalikule kinole ning kuidas see mõjutas Lõuna-Korea imagot ülemaailmses filmitemaatikas. Järjestus ei ole ei punktide ega kvaliteedi aluses, vaid lihtsalt loetelu parimatest parimaid, mis annaksid edasi ideed, et Lõuna-Korea vääris parima filmi Oscarit juba aastaid enne "Parasiiti".

Läbi ajaloo on Lõuna-Korea proovinud Oscarit võita 30 korda ja õnnestus siis alles 31. korral. Riigi parimaid filme on enamasti tunnustatud ühes kindlas žanris - õudus. Sealt riigist on pärit sellised suured nimed nagu Park Chan-wook, Na Hong-jin, Kim Jee-woon, Bong Joon-ho ("Parasiit" looja ja värske Oscari võitja veel lisaks), Lee Chang-dong ja palju teised.

Choi Min-sik "Oldboy" (2003) Foto: Scanpix/Egg Films/Show East/Ronald Grant Archive/Mary Evans

1. Oldboy (2003)

Seotud lood:


Alustan koheselt kõige kuulsamast nimest enne viimaseid Oscareid - Park Chan-wook. Tema tuntuim töö on nn Kättemaksu Trilooga, mis seob endas kolm filmi - "Sympathy for Mr. Vengeance (2002)", "Oldboy" (2003) ja "Lady Vengeance (2005)". Tema on teinud ka näiteks 2013 ilmunud inglisekeelse "Stoker". Selle mehe nime näeb ka nimekirja teistes valikutes, kuid hetkel keskendun "Oldboy" filmile.

Park Chan-wooki käekiri ja fookus on kättemaks ja keelatud armastus, mida on tunda kõige selgemalt siin filmis. Vanameistrist näitleja Choi Min-sik võtab endale rolli Oh Dae-su. Meest hoitakse hotellis lukus tervelt 15 pikka aastat, kus tema ainsaks kaaslaseks on televiisor ja tugev soov kättemaksuks. Lõpuks vabanedes on mees fokuseeritud ja tõestab ennast kui peaaegu võitmatu tänavavõitleja, kuid peagi õpitud karm tõde ja reaalsus viib ühe kinoajaloo tuntuima lõpupöördeni, mis šokeeris inimesi siis ja kindlasti ka nüüd. Seda filmi võib pidada ka esimeseks suuremaks teoseks, mis hakkas Lõuna-Korea filmidele tähelepanu tõmbama ning siit hakkas esile kerkima ka kohalik stiil žanre ja stiile nii vabalt segada.

A Tale Of Two Sisters (2003) Foto: MASULPIRI FILMS/Ronald Grant Archive/Mary Evans

2. A Tale of Two Sisters (2003)


Selle nimekirja esimene film lavastajalt Kim Jee-woon. Tegemist on õudusfilmiga, mis põhineb kohalikul rahvuslool nimega "Jangha ja Hongryun", mis räägib kahest õest, kes jäävad elama isa ja kurja kasuemaga peale nende ema surma. Lugu algab sellega kuidas kaks õde naasevad haiglast peale pikemat ravi ja ema traumaatilist surma. Koju jõudes saavad teada, et isa on vahepeal juba uue naise võtnud. Juba varsti peale seda hakkab üks õde nägema erinevaid kurjakuulutavaid nägemusi, mis veenavad teda, et nende kasuemal on mingisugune eriti must ja hirmus saladus. See stiilne õudusžanris mänglev teos tegi Kim Jee-woonist tuntud nime üle maailma.

The Man From Nowhere (2010) Foto: imdb.com


3. The Man From Nowhere (2010)


Lee Jeong-beom lavastatud žanripuhas märul-thriller on peaosas kuula Lõuna-Korea näitlejaga Won Bin. Filmi narratiiv on kergemoeline, mis järgib meest nimega Cha Tae-sik. Mehe sõber, väiken tüdruk, röövitakse kurikuulsa narkoparuni poolt, mis käivitab mehes verise kättemaksu ja mõrvade seeria. Cha Tae-sik sunnitakse peagi narkomuulaks ning reedetakse ja antakse üle võimudele. Mees murrab ennast vabaks ja läheb täiel kiirusel tapma kõiki neid, kes tegid nii temale kui tollele tüdrukule liiga. "The Man From Nowhere" pakub naeruväärselt meelelahutuslikku märulit, mis on otseselt või kaudselt seotud ka teiste suurte idakino märulitega nagu The Raid seeria.

3-Iron (2004) Foto: imdb.com


4. 3-Iron (2004)


Ki-duk Kimi kirjutatud ja lavastatud teos ei ole lihtsalt edasi antav, sest siin ei ole ühte konkreetset keskset ideed, vaid see kõik on kirjutamise meisterklass seotus kinokunstilise väärtuse ja oskusega rääkida lugu läbi meeldejäävate karakterite. Lugu on esialgu äärmiselt veider, kuid filmi jooksul normaliseerub kiiremini kui võiks arvata. Loo keskmes on noor hulgus nimega Tae-suk, kelle hobiks on inimeste kodudesse sisse murda kui perekond ise on ära. Kuid ta ei ole otseselt varas, vaid ta kolib sisse kuniks perekond on ära. Ta peseb nende pesu, parandab asju mööda maja, koristab ja hoolitseb kogu elamise eest.

Ühel päeval murrab järjekordsesse koju sisse, kuid sellel korral see polegi tühi. Leiab sealt Sun-hwa nimelise naise, keda mees kodus ahistab. Neil tekib side ja noormees naaseb hiljem, kuid leiab naise eest keset vägivalda. Ta ründab Sun-hwai abikaasat pealkirjas oleva golfikepiga ning põgenevad. Mõnda aega Sun-hwa ja Tae-suk elavad noormehe veidrat elu kuniks Sun-hwa abikaasa nad kätte saab ja Tae-suk ennast vangist leiab. Vanglas olles noormees arendab enda loomulikku oskust olla vaikne ja hiiliv ning vabanedes kasutab seda, et olla suhtes Sun-hwaga ja seda tema mehe seljataga, vahel ka sõna otses mõttes.

New World (2013) Foto: imdb.com

5. New World (2013)


Ja-sung on salapolitseinik, kelle ülesandeks on infiltreeruda Goldmoon nimelisse kuritegevuslikku sündikaati. Mees kannab sündikaadi tegevusest ette enda ülemusele, kelle silmis on mees tegelikult ainult peibutis enda eesmärkide täitmiseks. Aastad lähevad ja Ja-sung jõuab lõpuks momenti, kus tuleb teha eluliselt tähtis otsus - kas jätkata politseinikuna või tulla sealt ära ja jääda paremaks käeks Jung Chungile, Goldmooni kõige võimsamale gängsterile. Selle filmi teeb eriliselt mitmekihiline ja sügav narratiiv, mida ei näe sellises žanris just tihti. Karakterid on loo võti ja fookus, seega kindlasti soovitan igale žanri austajale.