PÖFFi debüütfilmide võistlus käsitleb teravaid teemasid


PÖFFi debüütfilmide võistlus käsitleb teravaid teemasid
"Tantsi minuga", peagi sureva mehe viimane sünnipäev. foto: kaader filmist

Seksuaalsest ahistamisest islamiseerumiseni, poliitilisest korruptsioonist ajaloo ebameeldivate seikadeni – selliseid teemasid toovad vaatajate ette PÖFFil võistlevad debüütfilmid.

Kokku on täna välja kuulutatud võistluskavas 18 linateost, millest üheksa puhul on tegu maailma-, kaheksa puhul rahvusvahelise ja ühe puhul Euroopa esilinastusega.

„Ma arvan, et meil on õnnestunud kokku panna viimaste aastate tugevaim debüütfilmide võistlus,” ütles PÖFFi juht Tiina Lokk.

Žanriliselt on psühholoogiliste, ajalooliste ja kriminaalsete draamade kõrval esindatud ka must komöödia – Uruguay režissööri Matías Ganzi "Koera surm", ja draamakomöödia – Iraani režissööri Soroush Sehati "Tantsi minuga", aga ka näiteks ulmefilm – Cory Santilli "Öös on inimesi". Hulk linateoseid segab žanre, näiteks Poola režissööri Bartosz Kruhliku "Supernoova" liigub draama-, põnevus- ja katastrooffilmi piirialadel, sama käib Itaalia režissööri Emanuela Rossi filmi "Pimedus" kohta, kust leiab peredraama, ulme-, põnevus- ja õudusfilmi elemente.

Seotud lood:

Maailmajagudest on tänavuses võistluskavas Euroopa, Aasia ja Ameerika filmid: kümme Euroopast, kolm Aasiast ja viis Ameerikast, sh kaks Põhja-Ameerikast ja kolm Lõuna-Ameerikast. Esimest korda võib võistlusprogrammist leida Iirimaa ja Boliivia filmi.

Lavastajatest on noorim 27-aastane Kunlin Wang ("Looritatud”), vanim 53-aastane iraanlane Soroush Sehat ("Tantsi minuga”). Naislavastajaid on kolm: Kunlin Wang, Elisa Mishto ("Liikudes liikumatult”) ja Emanuela Rossi ("Pimedus”). Režissööridest tuntuim on horvaat Jure Pavlović, kelle lühimängufilm "Piknik” võitis 2016. aastal Euroopa parima lühifilmi auhinna, mida annab välja Euroopa Filmiakadeemia.

Oma kodumaal on juba pälvinud tunnustust "Supernoova", mis sai Gdynia filmifestivalil parima debüüdi auhinna, ja "Tantsi minuga”, mis pälvis Fajri filmifestivalil parima režii preemia.

Väljaspool võistlust jõuab ekraanile Lõuna-Korea režissööri Jo Chul-hyuni ajalooline draama "Kuninga kiri", mis näitab, kuidas Korea sai 15. sajandil kuningas Sejongi ettevõtmisel oma tähestiku.

Alates tänasest saavad debüütfilmide võistluse pileteid osta Hundikarja liikmed, reedest ka kõik teised soovijad. Kuni 10. novembrini on kõik piletid müügil 5-eurose soodushinnaga.

PÖFF leiab tänavu aset 15. novembrist 1. detsembrini.

FIlmidest lähemalt:

"Supernoova” (Poola)
Supernova
Režissöör Bartosz Kruhlik

Tõeline paanikahoog kinolinal. Aja-, koha- ja tegevusühtsust järgiv tragöödia, mis rullub lahti Poola kitsal külateel, kus juhtub liiklusõnnetus. Kolm meest, üks paik ja üks sündmus, mis muudab nende kõigi elusid. Pendeldab intrigeerivalt draama-, põnevus- ja katastrooffilmi vahel. Poola rahvusliku, Gdynia filmifestivali parim debüüt.

"Liikuda liikumatult” (Saksamaa)
Stillstehen
Režissöör Elisa Mishto

Kaks täiesti erineva taustaga noort naist alustavad mässu, keeldudes tegemast seda, mida kõik ümberringi teevad – tegutsema! Terava sotsiaalse allhoovusega nooruslikult särtsakas moodsa sugupõlve portree, mis paneb kangelastele kaasa elama isegi siis, kui me nende vaateid ei jaga. Rahvusvahelise elektrosensatsiooni Apparati muusika.

"Looritatud” (USA-Hiina)
Obscure
Režissöör Kunlin Wang

Häirivalt ebamugav täiskasvanuks saamise lugu. Teismelise poisi seksuaalsus ärkab, kui ta avastab, et isa kasutab seksuaalselt ära tema õde. Siilselt nihestatud, peaaegu sõnadeta filmi kannab varjatud psühholoogiline pinge. Aga seda võib pidada ka soolise käitumise esseeks, mis on pandud kunstilisse vormi.

"Finky" (Iirimaa)
Finky
Režissöör Dathaí Keane

Iiri hullus. Eluga ummikusse jõudnud nukunäitleja Finky põgeneb Šotimaale, et alustada puhtalt lehelt. Paraku ei lähe kõik nii nagu peaks. Järgneb pikk odüsseia, piir reaalsuse ja fantaasia vahel muutub üha hägusemaks ning Finky peab oma deemonitega silmitsi seisma. Müstilise allhoovusega psühholoogiline draama, mis räägib elust, surmast ja minevikuga rahu tegemisest.

"Kastanimetsade lood" (Sloveenia-Itaalia)
Zgodbe iz kostanjevih gozdov
Režissöör Gregor Božič

Sloveenia ja Itaalia piiril asuvas Slavia Venetas – kastanimetsade maal – jagavad vana puusepp Mario ja viimane kastanimüüja Marta kujutluspilte minevikust, millest vormuvad väljamõeldud lood elust ja surmast. Poeetiline austusavaldus ühele väga erilisele kultuuriruumile, selle elanikele ja nende kaduvale eluviisile. Vapustav debüüt.

"Vaikne vaikus” (Ungari)
Szép csendben
Režissöör Zoltán Nagy

Noorteorkestrisse kuuluv Dávid arvab ennast nägevat, kuidas nende 60-aastane dirigent ahistab seksuaalselt äsja orkestriga liitunud Nórat. Kas see on ka päriselt nii või ainult tundliku noormehe ettekujutus? Aktuaalne teema, nooruslikult erk ja jõuline käsitlusviis.

"Homme oleme vabad" (Saksamaa)
Morgen Sind Wir Frei
Režissöör Hossein Pourseifi

Iraan, aasta 1979. Riiki vapustab revolutsioon, šahh kukutatakse. Koju naasvad dissidendid loodavad üles ehitada vaba ühiskonda, ent on peagi sunnitud tõdema, et selle asemel sünnib fanaatiline islamiriik, kus vabadusest ja võrdsusest on asi väga kaugel. Ajalooline draama, mis annab meisterlikult edasi murrangulise aja keerulisi valikuid.

"Tantsi minuga” (Iraan)
Jahan, Ba Man Beraghs
Režissöör Soroush Sehat

Ilus film elu kiituseks, kuigi surm koputab uksele. Vana sõbra sünnipäevapidu, mille kohta kõik külalised teavad, et see jääb tema viimaseks. Hulk ebamugavaid situatsioone. Tuleb teha nägusid, kuid alati see ei õnnestu. Siin on nukrust, kuid veel rohkem naeru, mis kokkuvõttes tekitab helge tunde. Võitis Iraanis Fajri filmifestivalil parima režissööri auhinna.

"Pimedus” (Itaalia)
Buio
Režissöör Emanuela Rossi

Feministlik mõistulugu. 17-aastane Stella ja tema kaks nooremat õde veedavad oma päevi kinniste uste-akende taga, maailmast äralõigatuna. Väljas on aset leidnud looduskatastroof, päikesekiirgus liiga tugev ja liikumine ohtlik. Vähemasti nii räägib tüdrukutele nende isa. Segab huvitavalt žanre, liikudes peredraama, ulme-, põnevus- ja õudusfilmi piiridel.

"Matriarh” (Horvaatia-Prantsusmaa-Serbia-Bosnia-Hertsegoviina)
Mater
Režissöör Jure Pavlović

Jasna naaseb lapsepõlvekoju, et hoolitseda sureva ema eest. Minevikust kerkivad esile aga varjud, millest Jasna on üritanud pärast kodust lahkumist vabaneda. Psühholoogiliselt pinev lugu kahest üksteisest võõrdunud naisest, kes ei saa ometi teineteiseta läbi. Väga eriline kaameratöö. Jure Pavlovići eelmine film „Piknik” võitis 2016. aastal Euroopa Filmiakadeemia parima lühifilmi auhinna.

"Iisak" (Leedu)
Izaokas
Režissöör Jurgis Matulevičius

Tähelepanuväärne, et Leedu võtab käsitleda oma ajaloo ebamugavaid seiku. 1941. aastal, natside tulles mõrvavad leedukad hulga juute. Andrius tapab oma naabri Iisaku. Aastakümneid hiljem vaevab teda südametunnistus. Mitmekihiline ajaloolis-psühholoogiline draama, kus on põnevusfilmi pinget. Vaatluse alla võetakse repressiivne süsteem ja hirm, mida see tekitab, kollaboratsionismile viib.

"Otsija" (Brasiilia)
O Buscador
Režissöör Bernardo Barreto

Brasiilia kõrgklassi perekonna isadepäeva pidu, millest saab õudusunenägu. Isabella külastab nelja aasta järel oma vanemaid, et tutvustada neile oma elukaaslast, vabameelset Giovannit. Satiiriline draama, mis on peaaegu tervikuna üles võetud ühe katuse all ja ühe pika kaadrina – tulemus on häirivalt klaustrofoobiline.

"Rüüstatud" (Suurbritannia)
Looted
Režissöör Rene Pannevis

Rob elab kaksikelu: päeval käib „tööl”, ärandades autosid, õhtul hoolitseb oma sureva isa eest. Kaardimajake ähvardab aga kokku variseda, kui järjekordne ärandamiskatse viltu läheb. Kriminaalfilmi elementidega draama, mis läheneb karmikoelisele briti sotsiaalrealismile värskest ja üllatavast vaatenurgast, tuues sinna lüürilisust.

"Tuhk ja tolm" (Lõuna-Korea)
Dust and Ashes
Režissöör Park Hee-kwon

Hae-su leiab kodust ema surnukeha. Kõik pole siiski nii, nagu sellistel puhkudel tavaliselt: tütar justkui varjaks midagi. Isegi ärasaatmine leiab aset vaat et salakesi. Õrn ja tundlik (budistlik) draama, mis avab oma suurt saladust aeglaselt, justkui ridade vahelt rääkides. Film, mis puudutab emotsioone ilma nendega manipuleerimata.

"Lorni, igavene veenusk” (India)
Lorni – The Flaneur
Režissöör Wanphrang K. Diengdoh

Mitte just kõige vilkamal, aga igati uudishimulikul eradetektiivil palutakse uurida suure kultuuriväärtusega esemete kadumist. Shillongi linnakese kitsastel tänavatel uidates avastab ta aga midagi muud. Noir´ilik kriminaaldraama, millesarnast Indiast ei ootaks. Aga see on ka kummardus Kirde-India kaugeimas sopis eksisteerivale pärismaisele khasi kultuurile. Peaosas Adil Hussain, kes on tuntud filmist „Pii elu”.

"Koera surm” (Uruguay-Prantsusmaa-Argentina)
La Muerte de un perro
Režissöör Matías Ganz

Abielupaari väikekodanlik elu sõidab kraavi, kui Silvia jääb pensionile ja loomaarstina töötava Mario kliinikus sureb ootamatult koer. Paranoilisusest saab peagi vägivald ja vägivallast lõpuks mõttetus. Stiilne must komöödia.

"Öös on inimesi” (USA)
Saul at Night
Režissöör Cory Santilli

Efektiivsema ühiskonna nimel on kogu maailmas kehtestatud kohustuslik unerežiim. Üksikud autsaiderid, kes päeval magavad ja öösel tegutsevad, peavad leiutama viise, kuidas lähedastega suhelda. Ulmefilm inimliku kontakti vajadusest.

"Lillede nimed” (Boliivia-Katar-USA-Kanada)
Los Nombres de las Flores
Režissöör Bahman Tavoosi

Vana naine külastab järjekindlalt koolimaja, kus hukati Che Guevara, ja räägib turistidele, kuidas ta kuulsale revolutsionäärile suppi andis ja too talle vastutasuks luuletuse pühendas. Che Guevara surma 50. aastapäeva pidustuste eel otsustab kohalik võim välja selgitada, kas tema jutt vastab tõele. Lummavalt kaunis film ääretult vaestest inimestest, kellele Che Guevara on korraga legend ja sissetulekuallikas.